А со скамьи на солнцепеке
Видны зеленые моря,
И в небе дальний и высокий Огнистый крест монастыря.
… Така панорама відкрилася з високого Більше-Фонтанського мису на Свято-Успенський монастир католику Юрію Олеші, автору «Трьох товстунів». Це Одеса, крихітко! Тут усього намішано: православні (за рідкісними винятками Московського патріархату!), храми, католицькі костьоли, вірменська церква, кірхи й синагоги, центр мусульманської культури на розі Рішельєвської та Великої Арнаутської. Велика біла пляма лежить на арнаутській темі в Одесі. Ким були ці люди й куди вони поділися? Якщо арнаути – це албанці-мусульмани, то де вони молилися, де хоча б руїни їхніх мечетей, на зразок тих, що можна розгледіти поблизу літмузею на Ланжеронівському узвозі? Велика жовта пляма лежить на одеському регіоні й усьому південному заході України, який турки з татарами називали «Сарикамиш», а наших козаків — відповідно, «сарикамиш казаклар».
Хочете більше дізнатися про цей практично недосліджений культурний шар багатонаціонального й багатоконфесійного Північного Причорномор’я — див. lilyandcrescent.wordpress.com/2014/11/05/мусульманські-вчені-з-українського-с
Саме так, тут жили та творили ісламські філософи й мислителі, сучасники «українського Сократа» Григорія Сковороди (нерозлучного з очеретяною, до речі, «сопілкою») й послідовники «їхнього» Авіценни (Ібн Сіна) й навіть нащадки самого Пророка Мухаммада! Суфії, поети й богослови з прізвищем (аль-) Аккірмані, тобто, буквально «родом з Аккермана», були відомими людьми не тільки в Аккермані (Білгород-Дністровському) й Хаджибеї (майбутній Одесі), а й у всій Османській імперії. Наприклад, твори Накші Алі Аккірмані, присвячені пошукам щастя, яке поет-дервіш бачив у виконанні Божественної волі, вважаються одними з кращих зразків османської містичної поезії. А рукопис Мухаммада аль-Аккірмані про свободу волі й способи раціонального пізнання Бога «Дорогоцінне «намисто» пояснень доктрин» зберігається в бібліотеці Прінстонського університету (США)!
Видатний філософ свого часу аль-Аккірмані розбирався і в іудаїзмі, оскільки євреї, як і українці, здавна жили пліч-о-пліч із татарами й турками на землях «Сарикамиш». Єврейська історія цього краю відома значно краще, хоча давно вже немає тих містечок-штетлів і тих старих рабинів, які казали: «За 70 верст від Одеси палає геєна вогненна», лаючи своїх одноплемінників, які, приїхавши до Одеси, швидко забували звичаї предків і відвідували синагогу тільки за звичкою. До синагоги ми з вами підемо наступного разу, коли будемо гуляти центром, а сьогодні ми побачимо ті святині, що розташовані в районі залізничних воріт міста. Ці ворота першими відкривалися для паломників, які приїхали до Одеси, щоб плисти потім на Афон, в Святу Землю і… до Мекки.
Кут Преображенської та Успенської — мабуть, самий підходящий для початку нашого паломництва.
У IV столітті, після утвердження християнства державною релігією Римської імперії, почалося паломництво до Палестини. Паломництво зробила і Олена, мати римського імператора Костянтина. За її вказівкою на горі Фавор був побудований монастир. Так гора Фавор й увійшла у Віддання як гора Преображення — місце, де апостоли побачили перетвореного Христа і «… Царство Боже, що прийшло в силі».
Собор Вознесіння Діви Марії — головний католицький храм Одеси — знаходиться на Катерининській вулиці, а поруч з нашим «стартовим» кутом розташовується Успенська церква Цей закладений в 1855 році святителем Інокентієм та побудований архітектором Луї Сезаром (Людвігом Цезаревичем) Оттоном храм на Преображенській поруч з перпендикулярною вулицею Успенською — пам’ятка культурної спадщини України. Втім, і раніше це святе місце не пустувало: за 40 років до споруди цієї будівлі старообрядці тут звели капличку. Можливо, що ще раніше — за часів Хаджибея — тут теж була культова споруда. Більшовики однаково «любили» мечеті, церкви й синагоги. На щастя, Успенську церкву не підірвали, як багато інших. А тільки прикрили. Знову відкрили Свято-Успенський собор для прихожан … румуни, під час окупації, при цьому «приписавши» храм до Румунської церкви. Найголовніша святиня тут — Касперовська чудотворна ікона Божої Матері, яка, як вважається, врятувала Одесу під час Кримської війни у квітні 1854 року. Якби англо-французькому десанту вдалося реалізувати початковий план — висадку в Одесі — Кримська війна увійшла б в історію як Одеська. Але Бог милував. Багато хто сходить до нижнього храму, щоб доторкнутися до мощів «одеського чудотворця» Іони (Отаманського).
Він був настоятелем портової Свято-Миколаївської церкви. Мабуть, за всю історію Одеси не було більш відомого парафіяльного священика. Навіть великі київські подвижники того часу говорили про нього, білого священика, що мав багато дітей та онуків: «Ми, ченці, його не коштуємо. Він набагато вище нас». Коли жителі півдня приїжджали до Іоанна Кронштадтського, той питав: «Навіщо ви утрудняєтесь приїжджати до мене? У вас є отець Іона ». Коли у січні 1920 року з Одеського порту відходив останній пароплав на Константинополь, і отцю Іоні наполегливо пропонували врятуватися з усіма від «червоної чуми», він відповів: «Та хіба я можу в такий страшний для всіх час залишити свій пост, свою паству! Це буде невибачним гріхом». У 1921 р більшовики розграбували Свято-Нікольський портовий храм, а настоятеля заарештували. Але одесити підняли такий шум, що влада змушена була його випустити! Майже як в історії з біблійним Іоною, який 3 дні пробув у череві китовому.
Це Одеса, дитинко 🙂 Ходімо далі — по дорозі дізнаєтеся ще дещо цікаве.
Кут Преображенської та Успенської — мабуть, самий підходящий для початку нашого паломництва.
У IV столітті, після утвердження християнства державною релігією Римської імперії, почалося паломництво до Палестини. Паломництво зробила і Олена, мати римського імператора Костянтина. За її вказівкою на горі Фавор був побудований монастир. Так гора Фавор й увійшла у Віддання як гора Преображення — місце, де апостоли побачили перетвореного Христа і «… Царство Боже, що прийшло в силі».
Собор Вознесіння Діви Марії — головний католицький храм Одеси — знаходиться на Катерининській вулиці, а поруч з нашим «стартовим» кутом розташовується Успенська церква Цей закладений в 1855 році святителем Інокентієм та побудований архітектором Луї Сезаром (Людвігом Цезаревичем) Оттоном храм на Преображенській поруч з перпендикулярною вулицею Успенською — пам’ятка культурної спадщини України. Втім, і раніше це святе місце не пустувало: за 40 років до споруди цієї будівлі старообрядці тут звели капличку. Можливо, що ще раніше — за часів Хаджибея — тут теж була культова споруда. Більшовики однаково «любили» мечеті, церкви й синагоги. На щастя, Успенську церкву не підірвали, як багато інших. А тільки прикрили. Знову відкрили Свято-Успенський собор для прихожан … румуни, під час окупації, при цьому «приписавши» храм до Румунської церкви. Найголовніша святиня тут — Касперовська чудотворна ікона Божої Матері, яка, як вважається, врятувала Одесу під час Кримської війни у квітні 1854 року. Якби англо-французькому десанту вдалося реалізувати початковий план — висадку в Одесі — Кримська війна увійшла б в історію як Одеська. Але Бог милував. Багато хто сходить до нижнього храму, щоб доторкнутися до мощів «одеського чудотворця» Іони (Отаманського).
Він був настоятелем портової Свято-Миколаївської церкви. Мабуть, за всю історію Одеси не було більш відомого парафіяльного священика. Навіть великі київські подвижники того часу говорили про нього, білого священика, що мав багато дітей та онуків: «Ми, ченці, його не коштуємо. Він набагато вище нас». Коли жителі півдня приїжджали до Іоанна Кронштадтського, той питав: «Навіщо ви утрудняєтесь приїжджати до мене? У вас є отець Іона ». Коли у січні 1920 року з Одеського порту відходив останній пароплав на Константинополь, і отцю Іоні наполегливо пропонували врятуватися з усіма від «червоної чуми», він відповів: «Та хіба я можу в такий страшний для всіх час залишити свій пост, свою паству! Це буде невибачним гріхом». У 1921 р більшовики розграбували Свято-Нікольський портовий храм, а настоятеля заарештували. Але одесити підняли такий шум, що влада змушена була його випустити! Майже як в історії з біблійним Іоною, який 3 дні пробув у череві китовому.
Це Одеса, дитинко 🙂 Ходімо далі — по дорозі дізнаєтеся ще дещо цікаве.
… Останнього одеського старця-чудотворця теж звали Іона (Ігнатенко). Ще років 10 тому до нього в монастир на 16-ту станцію Великого Фонтану приїжджали люди аж з Румунії, не кажучи вже про сусідню Молдову!
До речі, саме молдавський поміщик Олександр Теутул передав свій фонтанський маєток для побудови Свято-Успенського монастиря — як спокутування за загибель моряків (після того, як на його мисі хтось розпалив багаття, пропливаюче грецьке судно, прийнявши його за світло маяка, зазнало аварії). На переданих церкві землях Теутула побудували обійстя Кишинівського архієрея, а потім — монастир та маяк. А через століття монастир підірвуть, а майно конфіскують. Відродження монастиря почнеться лише в 1944-му.
Це був відступ. Зараз почнемо вступ. Покровка, Покровські хутори — таких топонімів на нашій Сарикамишській землі безліч. Навряд чи то через те, що українці традиційно покривають дахи своїх хат жовтої «стріхою», а євреї на Свято Кущей (Суккот) в пам’ять про блукання предків по Синайській пустелі покривають ці самі кущі-сукки очеретом. Сам Христос, вихований в іудейській традиції, святкував Суккот, живучи у суцці. Взагалі-то, вищеназвані назви сіл та хуторів пов’язані, перш за все, з Покровою, покровителькою козацтва. Ікону «Покров Богородиці» особливо шанують й липовани, старобрядці, які разом із Задунайськими козаками (син турецького підданого Бендер-Задунайський — з іншої опери), оселилися в турецьких володіннях у низов’ях Дунаю далеко від царя-супостата. У Вилковому, «старовірській Венеції», не тільки знамениту дунаєчку добувають, а й очерет, імпортуючи його в більш бідні (очеретом 🙂 країни. Старовірські церкви традиційно будують у формі корабля.
Непоказна зовні будівля усередині є скарбницею унікальних ікон, що разюче відрізняються від тих, які багато хто з нас звикли бачити в «звичайних», так би мовити, храмах. За однією інформацією, ця старообрядницька церква Покрова Пресвятої Богородиці була побудована в 1911 році. За іншою — в цьому-не-зовсім-кораблі спочатку була синагога, яку по зрозумілим причинам прикрили окупанти. З іншого боку, жилося під румунами так, що в Одесі досі говорять: «Це вам не за румунів — двері ковбасою зав’язувати». Хто хоче розібратися — вас чекає колишня синагога, а тепер – архів, на Пушкінській / Жуковського. Ну, а ми — ближче до Привозу. Кортить поласувати вилківським оселедцем-дунайкою? Будь ласка: паломникам теж потрібно підкріплюватися на довгому шляху до Істини. «…А на румунському боці, ген-ген понад тихим Дунаєм, зеленою лавою простягся кучерявий гай вербовий і стоїть на варті поміж річкою та шпичастими горами, що блакитними тінями лягли на блакитному небі і приковують до себе очі і ваблять у свою далечінь імлисту…» (Михайло Коцюбинський «Помстився»)
… Останнього одеського старця-чудотворця теж звали Іона (Ігнатенко). Ще років 10 тому до нього в монастир на 16-ту станцію Великого Фонтану приїжджали люди аж з Румунії, не кажучи вже про сусідню Молдову!
До речі, саме молдавський поміщик Олександр Теутул передав свій фонтанський маєток для побудови Свято-Успенського монастиря — як спокутування за загибель моряків (після того, як на його мисі хтось розпалив багаття, пропливаюче грецьке судно, прийнявши його за світло маяка, зазнало аварії). На переданих церкві землях Теутула побудували обійстя Кишинівського архієрея, а потім — монастир та маяк. А через століття монастир підірвуть, а майно конфіскують. Відродження монастиря почнеться лише в 1944-му.
Це був відступ. Зараз почнемо вступ. Покровка, Покровські хутори — таких топонімів на нашій Сарикамишській землі безліч. Навряд чи то через те, що українці традиційно покривають дахи своїх хат жовтої «стріхою», а євреї на Свято Кущей (Суккот) в пам’ять про блукання предків по Синайській пустелі покривають ці самі кущі-сукки очеретом. Сам Христос, вихований в іудейській традиції, святкував Суккот, живучи у суцці. Взагалі-то, вищеназвані назви сіл та хуторів пов’язані, перш за все, з Покровою, покровителькою козацтва. Ікону «Покров Богородиці» особливо шанують й липовани, старобрядці, які разом із Задунайськими козаками (син турецького підданого Бендер-Задунайський — з іншої опери), оселилися в турецьких володіннях у низов’ях Дунаю далеко від царя-супостата. У Вилковому, «старовірській Венеції», не тільки знамениту дунаєчку добувають, а й очерет, імпортуючи його в більш бідні (очеретом 🙂 країни. Старовірські церкви традиційно будують у формі корабля.
Непоказна зовні будівля усередині є скарбницею унікальних ікон, що разюче відрізняються від тих, які багато хто з нас звикли бачити в «звичайних», так би мовити, храмах. За однією інформацією, ця старообрядницька церква Покрова Пресвятої Богородиці була побудована в 1911 році. За іншою — в цьому-не-зовсім-кораблі спочатку була синагога, яку по зрозумілим причинам прикрили окупанти. З іншого боку, жилося під румунами так, що в Одесі досі говорять: «Це вам не за румунів — двері ковбасою зав’язувати». Хто хоче розібратися — вас чекає колишня синагога, а тепер – архів, на Пушкінській / Жуковського. Ну, а ми — ближче до Привозу. Кортить поласувати вилківським оселедцем-дунайкою? Будь ласка: паломникам теж потрібно підкріплюватися на довгому шляху до Істини. «…А на румунському боці, ген-ген понад тихим Дунаєм, зеленою лавою простягся кучерявий гай вербовий і стоїть на варті поміж річкою та шпичастими горами, що блакитними тінями лягли на блакитному небі і приковують до себе очі і ваблять у свою далечінь імлисту…» (Михайло Коцюбинський «Помстився»)
Перейшовши Рішельєвську, ми опинимося на території монастирського подвір’я. Афонське подвір’я (Пантелеймонівська, 66) при Свято-Пантелеймонівському чоловічому монастирі будувалося для паломників, які приїжджали до Одеси, щоб звідси морем добиратися до Афона та інших святих місць. Кажуть навіть, що будувалося з каменю, привезеного з Афонської гори.
Одесити постарше, повертаючись у своє радянське дитинство, не без теплоти згадують відвідування планетарію, який на «безбожний» час замінив собою храм.
Крім освітніх програм й фільмів про космос та зірки, на екрані планетарію у свій час показували навіть напівпідпільне відео боксерських поєдинків за участю таких зірок, як Майк Тайсон! До речі, легендарний американський боксер, який нещодавно відзначив «незлим тихим словом» нашого чемпіона Васю Ломаченко з Аккермана-Білгорода-Дністровського, в 2005-му був в Одесі та жив у готелі «Кемпінські» між Морвокзалом й портовою церквою! А цей готель-подвір’я для паломників поруч із залізничним вокзалом пам’ятає маленького Костю Паустовського, який зупинявся тут з батьками по шляху до Криму, а також шістнадцятирічного Олександра Гріневського, який мріяв «зробитися моряком» в Одесі. А став письменником: Олександр Грін, який присвятив Чорноморській перлині проникливі рядки в оповіданнях «Капітан Дюк» та «Згідно із законом», називав Одесу «початком свого великого плавання».
Перейшовши Рішельєвську, ми опинимося на території монастирського подвір’я. Афонське подвір’я (Пантелеймонівська, 66) при Свято-Пантелеймонівському чоловічому монастирі будувалося для паломників, які приїжджали до Одеси, щоб звідси морем добиратися до Афона та інших святих місць. Кажуть навіть, що будувалося з каменю, привезеного з Афонської гори.
Одесити постарше, повертаючись у своє радянське дитинство, не без теплоти згадують відвідування планетарію, який на «безбожний» час замінив собою храм.
Крім освітніх програм й фільмів про космос та зірки, на екрані планетарію у свій час показували навіть напівпідпільне відео боксерських поєдинків за участю таких зірок, як Майк Тайсон! До речі, легендарний американський боксер, який нещодавно відзначив «незлим тихим словом» нашого чемпіона Васю Ломаченко з Аккермана-Білгорода-Дністровського, в 2005-му був в Одесі та жив у готелі «Кемпінські» між Морвокзалом й портовою церквою! А цей готель-подвір’я для паломників поруч із залізничним вокзалом пам’ятає маленького Костю Паустовського, який зупинявся тут з батьками по шляху до Криму, а також шістнадцятирічного Олександра Гріневського, який мріяв «зробитися моряком» в Одесі. А став письменником: Олександр Грін, який присвятив Чорноморській перлині проникливі рядки в оповіданнях «Капітан Дюк» та «Згідно із законом», називав Одесу «початком свого великого плавання».
Звернувши з Пантелеймонівської на Пушкінську, ми потрапимо у ще один монастир з красивою церквою у візантійському стилі. Теж майже корабель й теж частково з каменю, привезеного зі святих місць.
Одеський Свято-Іллінський монастир з церквою Іллі Пророка заснував киянин Георгій, який прийняв чернечий постриг на Афоні з ім’ям Гавриїл. Гавриїл Афонський був одним з півтисячі ченців, здебільшого з України, які проживали у Греції в Іллінському скиті-монастирі на Афоні. Цей скит, званий Іллінським запорізьким або Козачим скитом), був заснований ієромонахом Паїсієм Величковським (1722-1794), уродженцем Полтави.
На Святу Гору до старця Паїсія прибували українські емігранти, що жили у Європі, у тому числі козаки гетьмана Мазепи. Українському скиту в Греції належали великі сільськогосподарські угіддя та рибна ловля на Дунаї. І навіть власне вітрильне судно «Святий пророк Ілля»! Ось на ньому Гавриїл Афонський, в 1876 році призначений судновим економом, а потім настоятелем скиту, прибув до Одеси. Скитський вітрильник під командуванням ієромонаха, де моряками були звичайні ченці й послушники, здійснював регулярні рейси з Афона до Константинополя, Одеси, Маріуполя, перевозячи туди-сюди паломників та постачання для скиту. У багатьох цих містах, в тому числі у Одесі й навіть у Константинополі, були створені скитські подвір’я для пілігримів.
Звернувши з Пантелеймонівської на Пушкінську, ми потрапимо у ще один монастир з красивою церквою у візантійському стилі. Теж майже корабель й теж частково з каменю, привезеного зі святих місць.
Одеський Свято-Іллінський монастир з церквою Іллі Пророка заснував киянин Георгій, який прийняв чернечий постриг на Афоні з ім’ям Гавриїл. Гавриїл Афонський був одним з півтисячі ченців, здебільшого з України, які проживали у Греції в Іллінському скиті-монастирі на Афоні. Цей скит, званий Іллінським запорізьким або Козачим скитом), був заснований ієромонахом Паїсієм Величковським (1722-1794), уродженцем Полтави.
На Святу Гору до старця Паїсія прибували українські емігранти, що жили у Європі, у тому числі козаки гетьмана Мазепи. Українському скиту в Греції належали великі сільськогосподарські угіддя та рибна ловля на Дунаї. І навіть власне вітрильне судно «Святий пророк Ілля»! Ось на ньому Гавриїл Афонський, в 1876 році призначений судновим економом, а потім настоятелем скиту, прибув до Одеси. Скитський вітрильник під командуванням ієромонаха, де моряками були звичайні ченці й послушники, здійснював регулярні рейси з Афона до Константинополя, Одеси, Маріуполя, перевозячи туди-сюди паломників та постачання для скиту. У багатьох цих містах, в тому числі у Одесі й навіть у Константинополі, були створені скитські подвір’я для пілігримів.
Паломники до усіх країн, єднайтеся! Знову біля залізничного вокзалу.
Свято-Андріївське подвір’я для паломників на Святу Гору та Святу Землю знаходиться майже на Привокзальній площі, займаючи яскраво-жовту будівлю на розі вулиці Пантелеймонівській та провулку лейтенанта Шмідта, того самого.
Бунтівний лейтенант був розстріляний на острові Березань поруч з храмом … богині кохання Афродіти. Справа в тому, що поселення Борисфеніда (Борисфен) на цьому острові було першою давньогрецькою колонією в Північному Причорномор’ї.
А в наступному від подвір’я дворі по провулку лейтенанта Шмідта знімали знаменитий «Зелений фургон» про Северинівку. У цьому селі в Міжлиманні греків не було, зате було море спекулянтів й самогонників. І, головне, богів було цілих 5! А залишився один, третій. Решта, на жаль, висохла. Так, місцеві жителі називають Третім Богом останнє вціліле джерело цілющої води на «Боговой горі», яке нарівні з руїнами костьолу святого Северина й старовинною церквою є пам’яткою Северинівки. Під час оний поруч з костьолом і православною церквою розташовувалися ще й синагога та мечеть. Але повернемося до Одеси на Свято-Андріївське подвір’я. Його спроектував молодий архітектор Юрій Дмитренко, який в подальшому побудує більше 70 будівель!
Від іподрому та Інституту благородних дівчат до притулку для підкидьків й пам’ятника Катерині II на Катерининській площі. Це в Одесі. А в селі Степанівка на Херсонщині, названому на честь колишнього власника грека Степана Гунаропуло, Дмитренко побудував корпуси колонії для … душевнохворих. Тепер це Херсонська обласна психіатрична лікарня. До речі, лейтенант Петро Шмідт міг би уникнути розстрілу, прикинувшись душевнохворим (передумови були), але він, не послухавши близьких, зробив, як інший грек. … Друзі Сократа зробили все, щоб філософ, несправедливо засуджений до смерті за богохульство, зміг втекти з ув’язнення, проте мислитель вважав, що, зробивши такий п(р)оступок, він втратить себе і не зможе, як раніше, вчити людей чесноті .
Паломники до усіх країн, єднайтеся! Знову біля залізничного вокзалу.
Свято-Андріївське подвір’я для паломників на Святу Гору та Святу Землю знаходиться майже на Привокзальній площі, займаючи яскраво-жовту будівлю на розі вулиці Пантелеймонівській та провулку лейтенанта Шмідта, того самого.
Бунтівний лейтенант був розстріляний на острові Березань поруч з храмом … богині кохання Афродіти. Справа в тому, що поселення Борисфеніда (Борисфен) на цьому острові було першою давньогрецькою колонією в Північному Причорномор’ї.
А в наступному від подвір’я дворі по провулку лейтенанта Шмідта знімали знаменитий «Зелений фургон» про Северинівку. У цьому селі в Міжлиманні греків не було, зате було море спекулянтів й самогонників. І, головне, богів було цілих 5! А залишився один, третій. Решта, на жаль, висохла. Так, місцеві жителі називають Третім Богом останнє вціліле джерело цілющої води на «Боговой горі», яке нарівні з руїнами костьолу святого Северина й старовинною церквою є пам’яткою Северинівки. Під час оний поруч з костьолом і православною церквою розташовувалися ще й синагога та мечеть. Але повернемося до Одеси на Свято-Андріївське подвір’я. Його спроектував молодий архітектор Юрій Дмитренко, який в подальшому побудує більше 70 будівель!
Від іподрому та Інституту благородних дівчат до притулку для підкидьків й пам’ятника Катерині II на Катерининській площі. Це в Одесі. А в селі Степанівка на Херсонщині, названому на честь колишнього власника грека Степана Гунаропуло, Дмитренко побудував корпуси колонії для … душевнохворих. Тепер це Херсонська обласна психіатрична лікарня. До речі, лейтенант Петро Шмідт міг би уникнути розстрілу, прикинувшись душевнохворим (передумови були), але він, не послухавши близьких, зробив, як інший грек. … Друзі Сократа зробили все, щоб філософ, несправедливо засуджений до смерті за богохульство, зміг втекти з ув’язнення, проте мислитель вважав, що, зробивши такий п(р)оступок, він втратить себе і не зможе, як раніше, вчити людей чесноті .
Будемо залишати залізничний вокзал та вулицю Пантелеймонівську, де, між іншим, до революції була в’язниця. Одесит Корній Чуковський, що жив у юності на Пантелеймонівській, в своєму Пітерському щоденнику перерозповідає таку залізнично-тюремну історію: «Якийсь інтелігент оселився в будці залізничного сторожа. Сторож був неписьменний. Інтелігент з великими труднощами навчив його грамоті. Він дуже хотів стати провідником на поїзді.
Для цього потрібно було вивчити десятки правил напам’ять — і здати іспит. Інтелігент допоміг і тут. Сторож став провідником, приїжджаючи на південь, закуповував апельсини та ін. та не без вигоди продавав все це на півночі. Розбагатів. Інтелігента між тим заарештували. Відбувши у таборі свій термін, він повернувся додому. Тут його реабілітували — і показали його «справу». Виявилося, що, навчившись грамоті, вдячний залізничник насамперед написав на нього донос: «Попереджаю, що NN має зв’язки з закордоном». «Образ Одеси, відображений в моїй пам’яті, — це затінена акаціями вулиця, де в рухомій тіні йдуть півколом по вітрині маленькі іноземні літери, — у своїй« Книзі прощання» написав Юрій Олеша, вихований у католицьких традиціях. — В Одесі я навчився вважати себе близьким до Заходу».
Слава Богу, у наш час за зв’язки з закордоном не карають. І за віру не садять. Храми не тільки не підривають, а й будують нові. Інша справа, що влада на місцях, яка симпатизує одній з конфесій, може вставляти палки в колеса іншим конфесіям, щоб не дати їм землю під новий храм. Якщо ми від Андріївського подвір’я пройдемо ще один квартал по Пантелеймонівській та повернемо на паралельну провулку Шмідта вулицю Гімназійну, то побачимо Кафедральний храм Андрія Первозванного Української греко-католицької церкви. Або не побачимо: настільки він мініатюрний — приміщення ледь вміщує сотню прихожан, у той час як греко-католицтво сповідують тисячі одеситів. Поки міська влада «вставляє в колеса», католики Одеси римського й грецького обрядів влаштовують спільні хресні ходи від цього храму на Гімназійній до такого ж маленького «морського» храму Апостола Петра на Ланжеронівському узвозі, роблячи зупинку у костьолі Успіння Богородиці на Катерининській, де знайшов свій останній притулок градоначальник Ланжерон (католик — як і його попередник Дюк де Рішельє).
Власне, українська греко-католицька традиція і є унікальним прикладом синтезу різних культур Заходу та Сходу, Півночі й Півдня. Відрадно, що у багатонаціональному місті зародилася традиція спільних молитов. Сумно, що з такого приводу.
Будемо залишати залізничний вокзал та вулицю Пантелеймонівську, де, між іншим, до революції була в’язниця. Одесит Корній Чуковський, що жив у юності на Пантелеймонівській, в своєму Пітерському щоденнику перерозповідає таку залізнично-тюремну історію: «Якийсь інтелігент оселився в будці залізничного сторожа. Сторож був неписьменний. Інтелігент з великими труднощами навчив його грамоті. Він дуже хотів стати провідником на поїзді.
Для цього потрібно було вивчити десятки правил напам’ять — і здати іспит. Інтелігент допоміг і тут. Сторож став провідником, приїжджаючи на південь, закуповував апельсини та ін. та не без вигоди продавав все це на півночі. Розбагатів. Інтелігента між тим заарештували. Відбувши у таборі свій термін, він повернувся додому. Тут його реабілітували — і показали його «справу». Виявилося, що, навчившись грамоті, вдячний залізничник насамперед написав на нього донос: «Попереджаю, що NN має зв’язки з закордоном». «Образ Одеси, відображений в моїй пам’яті, — це затінена акаціями вулиця, де в рухомій тіні йдуть півколом по вітрині маленькі іноземні літери, — у своїй« Книзі прощання» написав Юрій Олеша, вихований у католицьких традиціях. — В Одесі я навчився вважати себе близьким до Заходу».
Слава Богу, у наш час за зв’язки з закордоном не карають. І за віру не садять. Храми не тільки не підривають, а й будують нові. Інша справа, що влада на місцях, яка симпатизує одній з конфесій, може вставляти палки в колеса іншим конфесіям, щоб не дати їм землю під новий храм. Якщо ми від Андріївського подвір’я пройдемо ще один квартал по Пантелеймонівській та повернемо на паралельну провулку Шмідта вулицю Гімназійну, то побачимо Кафедральний храм Андрія Первозванного Української греко-католицької церкви. Або не побачимо: настільки він мініатюрний — приміщення ледь вміщує сотню прихожан, у той час як греко-католицтво сповідують тисячі одеситів. Поки міська влада «вставляє в колеса», католики Одеси римського й грецького обрядів влаштовують спільні хресні ходи від цього храму на Гімназійній до такого ж маленького «морського» храму Апостола Петра на Ланжеронівському узвозі, роблячи зупинку у костьолі Успіння Богородиці на Катерининській, де знайшов свій останній притулок градоначальник Ланжерон (католик — як і його попередник Дюк де Рішельє).
Власне, українська греко-католицька традиція і є унікальним прикладом синтезу різних культур Заходу та Сходу, Півночі й Півдня. Відрадно, що у багатонаціональному місті зародилася традиція спільних молитов. Сумно, що з такого приводу.