Їхав грека через річку, … а приїхав до Одеси.
Як писав у своїй книзі «Листи з чужини» адмірал флоту Австро-Угорської імперії, кавалер Лицарського хреста Франца-Йосипа, ордена Лицаря іспанської королеви, французького ордена Почесного легіону, китайського імператорського ордена Дракона, автор медичного статуту флоту, що ліг в основу статутів багатьох держав, член Наукового товариства імені Тараса Шевченка Ярослав Окуневський: «Греки — перші серед банкірів в Олександрії, Царгороді, Смирні й навіть в Одесі, Римі, Трієсті та Марселі. В руках греків зосереджені величезні капітали, хоча фінанси грецького королівства були в жалюгідному стані.
… Про самому місті Одесу скажу, що це є торгова імперія України, збіговисько усіх рас, в яких мета життя — Geschäft (нім. Торгівля). Це єврейсько-греко-вірменська, татарська колонія, а Московії тут лише тільки (ті), що одягнені в мундирах … » Костянтин Паустовський підтверджує: «Одеса — це Левант. Це Чорне море, теплі вітри з Босфору, колишні грецькі контрабандисти й негоціанти з Пірея.
Італійці-гарібальдійці, капітани та портові вантажники — банабаки. Багатства усіх країн, вплив Франції, гетто на Молдаванці, бандити, які цінували понад усе дотепність, сивовусі робочі з Пересипу, італійська опера, спогади про Пушкіна, акації, жовтий камінь, квіти, любов до анекдоту й страшна цікавість до кожної дрібниці. Все це — Одеса ». Так ось про греків — колишніх контрабандистів та негоціантів з Пірея. Пройдемося по Грецькій й по грецьких слідах на Приморському бульварі, помилуємося знахідками археологів під укритою прозорим куполом філією Археологічного музею навпроти «Лондонської», скажімо пару слів «за» Лунапарк по обидва боки Потьомкінських сходів, де незабаром за планом повинні вирости два парки: Грецький й Стамбульський.
Власник цього будинку — енергійний та заповзятливий син Еллади Феодор (Теодорос) Родоканакі (1797 (?) – 1882), що був ріднею з не менш заповзятливим грецько-одеським сімейством Раллі. Він також власник розкішного двоповерхового особняка під номером 19 на Приморському бульварі.
У «імперію» цього спритного грека, що був консулом тоді незалежної Тоскани в Одесі, входили банки, кораблі, прибуткові будинки, поміщицькі маєтки та Одеська папероводжутова фабрика. Родоконакі був головним пайовиком-акціонером Південноросійського шкіряного заводу, Брянського лісопрокатного та залізоробного заводу, групи заводів «Сормово» та навіть Ленських золотоносних копалень! Але перш за все він був, як би зараз сказали, зернотрейдером, що отримував нечувані бариші завдяки щедрому чорнозему та праці українських селян.
Таємниця стартового капіталу молодого грека й успіху його «Торгового дому Родоканакі» не давала спокою його сучасникам. Та й сьогодні дослідники (див. Напр.http: //oligarh.org.ua/node/356) намагаються заповнити білі плями біографії Родоканакі. А їх чимало. Є версія, що в юності Родоканакі служив під керівництвом самого Ламбро Качіоні (або в грецькій версії Ламброса Кацоніса) — «російського Френсіса Дрейка», корсара російської імператриці Катерини II. Можливо, що Родоканакі був хранителем та розпорядником фінансового «общака» грецьких патріотів, які готували антитурецьке повстання. І коли воно почалося, заможний одеський грек посилав на історичну батьківщину кораблі з вантажами, вельми важливими для борців за свободу Еллади.
Фінансові активи бунтівним грекам також проходили через Грецьке товариство Червоного Хреста. Коли Греція здобула незалежність, наш одеський грек брав участь у фінансуванні будівництва лікарні Евангелісмос у Афінах.
Власник цього будинку — енергійний та заповзятливий син Еллади Феодор (Теодорос) Родоканакі (1797 (?) – 1882), що був ріднею з не менш заповзятливим грецько-одеським сімейством Раллі. Він також власник розкішного двоповерхового особняка під номером 19 на Приморському бульварі.
У «імперію» цього спритного грека, що був консулом тоді незалежної Тоскани в Одесі, входили банки, кораблі, прибуткові будинки, поміщицькі маєтки та Одеська папероводжутова фабрика. Родоконакі був головним пайовиком-акціонером Південноросійського шкіряного заводу, Брянського лісопрокатного та залізоробного заводу, групи заводів «Сормово» та навіть Ленських золотоносних копалень! Але перш за все він був, як би зараз сказали, зернотрейдером, що отримував нечувані бариші завдяки щедрому чорнозему та праці українських селян.
Таємниця стартового капіталу молодого грека й успіху його «Торгового дому Родоканакі» не давала спокою його сучасникам. Та й сьогодні дослідники (див. Напр.http: //oligarh.org.ua/node/356) намагаються заповнити білі плями біографії Родоканакі. А їх чимало. Є версія, що в юності Родоканакі служив під керівництвом самого Ламбро Качіоні (або в грецькій версії Ламброса Кацоніса) — «російського Френсіса Дрейка», корсара російської імператриці Катерини II. Можливо, що Родоканакі був хранителем та розпорядником фінансового «общака» грецьких патріотів, які готували антитурецьке повстання. І коли воно почалося, заможний одеський грек посилав на історичну батьківщину кораблі з вантажами, вельми важливими для борців за свободу Еллади.
Фінансові активи бунтівним грекам також проходили через Грецьке товариство Червоного Хреста. Коли Греція здобула незалежність, наш одеський грек брав участь у фінансуванні будівництва лікарні Евангелісмос у Афінах.
Серед бізнес-партнерів Родоканакі були й інші греки, чиї імена ви зустрічали в інших маршрутах (напр. Будинок Маврокордато з найдовшим балконом) на Грецькій вулиці.
Але, як вже було сказано, сфера інтересів Федора Родоканакі виходила далеко за межі Одеси, що стала для нього рідною. Відомий у Санкт-Петербурзі «будинок з маврами» на Кінногвардійському бульварі — об’єкт культурної спадщини федерального значення РФ — був куплений Родоканакі у гофмаршала Кочубея, нащадка старовинного козацького роду Кочубеїв, з яким пов’язують слов’янську назву попередника Одеси Хаджибея (Кочубеїв — тобто заснований Кочубеєм, пор. Київ — заснований Києм). Хто буде у Пітері та опиниться усередині особняка Кочубея, той оцінить «Вакханалію» у парадній їдальні, «Мелікерта, перетвореного у морське божество» у танцювальному залі та інші полотна відомих художників.
Одеський Грецький музей на Грецькій площі простіше буде, зате вхід (з боку Червоного провулка) у нього вільний. Усередині ви побачите реконструкцію житла грецької сім’ї, а також експонати, пов’язані з гетеристами. Ні, гетери й вакханалії — це з іншої опери. Гетеристами називалися члени грецького таємного товариства «Філікі Етерія» ( «товариство друзів»), які, з одного боку, будували плани звільнення Греції від османів, а з іншого — були чимось на зразок масонського ордену, на вершині якого знаходилася «Невидима влада». Ніхто не знав і не міг запитувати про неї. Її накази не обговорювалися, члени не могли приймати власних рішень.
Товариство іменувалося «храм» та мало чотири рівні посвяти: Брати (αδελφοποιητοί) або Вламіди (βλάμηδες), Рекомендовані (συστημένοι), Жерці (ιερείς) й Пастирі (ποιμένες).
Серед бізнес-партнерів Родоканакі були й інші греки, чиї імена ви зустрічали в інших маршрутах (напр. Будинок Маврокордато з найдовшим балконом) на Грецькій вулиці.
Але, як вже було сказано, сфера інтересів Федора Родоканакі виходила далеко за межі Одеси, що стала для нього рідною. Відомий у Санкт-Петербурзі «будинок з маврами» на Кінногвардійському бульварі — об’єкт культурної спадщини федерального значення РФ — був куплений Родоканакі у гофмаршала Кочубея, нащадка старовинного козацького роду Кочубеїв, з яким пов’язують слов’янську назву попередника Одеси Хаджибея (Кочубеїв — тобто заснований Кочубеєм, пор. Київ — заснований Києм). Хто буде у Пітері та опиниться усередині особняка Кочубея, той оцінить «Вакханалію» у парадній їдальні, «Мелікерта, перетвореного у морське божество» у танцювальному залі та інші полотна відомих художників.
Одеський Грецький музей на Грецькій площі простіше буде, зате вхід (з боку Червоного провулка) у нього вільний. Усередині ви побачите реконструкцію житла грецької сім’ї, а також експонати, пов’язані з гетеристами. Ні, гетери й вакханалії — це з іншої опери. Гетеристами називалися члени грецького таємного товариства «Філікі Етерія» ( «товариство друзів»), які, з одного боку, будували плани звільнення Греції від османів, а з іншого — були чимось на зразок масонського ордену, на вершині якого знаходилася «Невидима влада». Ніхто не знав і не міг запитувати про неї. Її накази не обговорювалися, члени не могли приймати власних рішень.
Товариство іменувалося «храм» та мало чотири рівні посвяти: Брати (αδελφοποιητοί) або Вламіди (βλάμηδες), Рекомендовані (συστημένοι), Жерці (ιερείς) й Пастирі (ποιμένες).
Тут же, на Грецькій площі, ви побачите зовсім свіжий пам’ятник градоначальнику Григорію Маразлі.
Це вже другий монумент Маразлі у Одесі. Перший стоїть на вул. Маразліївській. Точніше не стоїть — бронзовий градоначальник гордо сидить на стільці на місці зруйнованої Михайлівської церкви.
Тут же, на Грецькій площі, ви побачите зовсім свіжий пам’ятник градоначальнику Григорію Маразлі.
Це вже другий монумент Маразлі у Одесі. Перший стоїть на вул. Маразліївській. Точніше не стоїть — бронзовий градоначальник гордо сидить на стільці на місці зруйнованої Михайлівської церкви.
Вже неодноразово згаданий грецький негоціант Федір Маврокордато володів на вул. Грецькій двома прибутковими будинками. Один — на розі з Катерининської (з найдовшим балконом) і цей — Грецька, 21 / Рішельєвської, 12 за проектом архітектора Юрія Дмитренко.
Старі одесити за звичкою називають цей елегантний будинок «Дельфін» — за назвою популярного магазину морепродуктів, що тут знаходився. У свій час продавалося тут навіть китове м’ясо.
Аргонавтам з давньогрецьких міфів таке і не снилося. Одеситам-китобоям присвячували фільми та навіть оперети. Адже що таке «Біла акація» І. Дунаєвського, як не сага про китобійну флотилію «Слава»?! Потім була ще одна одеська китоУбійна флотилія — «Радянська Україна». Китобоїв, що повернулися з рейсу в Антарктику, одесити зустрічали майже як космонавтів.
На згадку про флотилії залишилися хіба що меморіальна таблиця на морвокзалі з іменами похованих у морі китобоїв (у тому числі інструктора-норвежця), гарпунна гармата на балконі згорілого Музею Морфлоту (навпроти Оперного) та макети китобійних суден у вікнах Чорноморського виробничого об’єднання рибної промисловості «Антарктика», що на розі Дерибасівської й Катерининської. Символічно, що в іншому корпусі цього ж будинку на Дерибасівській жив легендарний Михайло Водяний, першою роллю якого у кіно була роль Яшки Буксира у фільмі-виставі «Біла акація» (цей самий негативний за сюжетом персонаж вимовляє найлюдяніші слова: «Бити китів? А за що їх бити? Що вони мені зробили поганого? .. »).
Вже неодноразово згаданий грецький негоціант Федір Маврокордато володів на вул. Грецькій двома прибутковими будинками. Один — на розі з Катерининської (з найдовшим балконом) і цей — Грецька, 21 / Рішельєвської, 12 за проектом архітектора Юрія Дмитренко.
Старі одесити за звичкою називають цей елегантний будинок «Дельфін» — за назвою популярного магазину морепродуктів, що тут знаходився. У свій час продавалося тут навіть китове м’ясо.
Аргонавтам з давньогрецьких міфів таке і не снилося. Одеситам-китобоям присвячували фільми та навіть оперети. Адже що таке «Біла акація» І. Дунаєвського, як не сага про китобійну флотилію «Слава»?! Потім була ще одна одеська китоУбійна флотилія — «Радянська Україна». Китобоїв, що повернулися з рейсу в Антарктику, одесити зустрічали майже як космонавтів.
На згадку про флотилії залишилися хіба що меморіальна таблиця на морвокзалі з іменами похованих у морі китобоїв (у тому числі інструктора-норвежця), гарпунна гармата на балконі згорілого Музею Морфлоту (навпроти Оперного) та макети китобійних суден у вікнах Чорноморського виробничого об’єднання рибної промисловості «Антарктика», що на розі Дерибасівської й Катерининської. Символічно, що в іншому корпусі цього ж будинку на Дерибасівській жив легендарний Михайло Водяний, першою роллю якого у кіно була роль Яшки Буксира у фільмі-виставі «Біла акація» (цей самий негативний за сюжетом персонаж вимовляє найлюдяніші слова: «Бити китів? А за що їх бити? Що вони мені зробили поганого? .. »).
Олександр де Рібас, нащадок того самого де РІбаса, писав про СтроганІвський міст на Грецькій вулиці: «Він висить над безоднею. Він забезпечений нині високою чавунною решіткою для запобігання самогубствам. Нещасні, замучені життям, спираючись у розпачі на колишні низькі кам’яні перила мосту, відчували непереборне прагнення полетіти вниз головою. Випадки самогубств у свій час настільки почастішали, що довелося зробити високу решітку».
Це найдовший міст в місті, довжина якого становить близько 120 м, а висота — понад 13 м. Можна уявити, як крокував по ньому майбутній студент Афінського університету, а тоді ще, до революції та еміграції — Одеського, син настоятеля Одеського кафедрального собору й ректора Одеської ж семінарії Георгій Флоровський, розмірковуючи над словами Ніцше: «і якщо ти довго дивишся у безодню, то безодня теж дивиться у тебе». Флоровський — згодом відомий (особливо в зарубіжжі) мислитель, декан Свято-Володимирської духовної семінарії в штаті Нью-Йорк, автор програмної книги «Шляхи російського богослов’я», де йшлося про те, що «російська душа в цілому … виявилася на хибному шляху», був близький з філософом Миколою Бердяєвим. Причому останній (до речі, киянин) запропонував перейменувати книгу Флоровського в «Безпутність російського богослов’я», і навіть, зважаючи на широке захоплення книги, у «Безпутність російської думки» або «Безпутність російської духовної культури».
Як написав київський поет Леонід Кисельов: Я постою у края бездны И вдруг пойму, сломясь в тоске, Что все на свете — только песня На украинском языке
Олександр де Рібас, нащадок того самого де РІбаса, писав про СтроганІвський міст на Грецькій вулиці: «Він висить над безоднею. Він забезпечений нині високою чавунною решіткою для запобігання самогубствам. Нещасні, замучені життям, спираючись у розпачі на колишні низькі кам’яні перила мосту, відчували непереборне прагнення полетіти вниз головою. Випадки самогубств у свій час настільки почастішали, що довелося зробити високу решітку».
Це найдовший міст в місті, довжина якого становить близько 120 м, а висота — понад 13 м. Можна уявити, як крокував по ньому майбутній студент Афінського університету, а тоді ще, до революції та еміграції — Одеського, син настоятеля Одеського кафедрального собору й ректора Одеської ж семінарії Георгій Флоровський, розмірковуючи над словами Ніцше: «і якщо ти довго дивишся у безодню, то безодня теж дивиться у тебе». Флоровський — згодом відомий (особливо в зарубіжжі) мислитель, декан Свято-Володимирської духовної семінарії в штаті Нью-Йорк, автор програмної книги «Шляхи російського богослов’я», де йшлося про те, що «російська душа в цілому … виявилася на хибному шляху», був близький з філософом Миколою Бердяєвим. Причому останній (до речі, киянин) запропонував перейменувати книгу Флоровського в «Безпутність російського богослов’я», і навіть, зважаючи на широке захоплення книги, у «Безпутність російської думки» або «Безпутність російської духовної культури».
Як написав київський поет Леонід Кисельов: Я постою у края бездны И вдруг пойму, сломясь в тоске, Что все на свете — только песня На украинском языке
Колишній Місячний, він же Піонерський, парк перетворюється. Ось-ось по ліву руку від Потьомкінських сходів відкриється Грецький парк з фонтаном та статуями Олімпійських богів. Про «турецьких» богів в споруджуваному по праву руку від сходів Стамбульському парку поки не повідомляється. Хочеться вірити, що час брязкання зброєю з релігійних мотивів пройшло, та головні одеські сходи, які пам’ятають всяке на своїй історії, будуть не розділяти, а об’єднувати.
Пам’ятають Потьомкінські сходи і липень 1913 року, коли тисячу виселених з грецького острова Афон російських ченців-єретиків силою доставили до Одеси на двох пароплавах. За місяць до цього на грецький Афон з метою «утихомирення чернечого бунту» відповідно до розпорядження Святійшого синоду з російського канонерського човна «Донець» та пароплава «Цар» був викинутий штурм-десант!
Особливо активний опір нападникам чинили монахи з Андріївського скиту, але після перших жертв й взяття солдатами 6-ї роти 50-го Білостоцького полку Пантелеймонова монастиря монахи вирішили здатися. Після допиту в Одесі 40 затриманих ченців були відправлені до в’язниці, а інші були позбавлені духовного сану і заслані в різні області Російської імперії.
Основного керівника афонських заколотників-ім`яславцев (уся їхня провина лише в тому, що вони вірили, що ім’я Бога має якості Бога), отця Антонія Булатовича заслали у його родовий маєток до села Луциковка Лебединського повіту Харківської губернії. Булатович був дивовижною людиною, яскраве життя якої надихнуло Валентина Пікуля на написання «Гусара на верблюді», Ільфа і Петрова — на створення вигаданої історії про гусара-схимника Буланова, яку Остап Бендер розповідає у «Дванадцяти стільцях». Дитинство й останні роки Булатовича пройшли у родовому маєтку на Харківщині, юність — в … Ефіопії (куди він потрапив спочатку як член російської місії Червоного Хреста, а потім став довіреною особою імператора Ефіопії), а зрілі роки — у Греції та на Афоні. Поет та мандрівник Микола Гумільов з дитинства захоплювався африканськими експедиціями Булатовича й був першим, хто зміг повторити ефіопський маршрут Булатовича.
Саме з Одеси Гумільов через Стамбул відплив в Абіссінію (Ефіопію), де познайомився з імператором Хайле Селассіє I, якого прихильники растафаріанства вважають втіленням Господа — Джа.
Колишній Місячний, він же Піонерський, парк перетворюється. Ось-ось по ліву руку від Потьомкінських сходів відкриється Грецький парк з фонтаном та статуями Олімпійських богів. Про «турецьких» богів в споруджуваному по праву руку від сходів Стамбульському парку поки не повідомляється. Хочеться вірити, що час брязкання зброєю з релігійних мотивів пройшло, та головні одеські сходи, які пам’ятають всяке на своїй історії, будуть не розділяти, а об’єднувати.
Пам’ятають Потьомкінські сходи і липень 1913 року, коли тисячу виселених з грецького острова Афон російських ченців-єретиків силою доставили до Одеси на двох пароплавах. За місяць до цього на грецький Афон з метою «утихомирення чернечого бунту» відповідно до розпорядження Святійшого синоду з російського канонерського човна «Донець» та пароплава «Цар» був викинутий штурм-десант!
Особливо активний опір нападникам чинили монахи з Андріївського скиту, але після перших жертв й взяття солдатами 6-ї роти 50-го Білостоцького полку Пантелеймонова монастиря монахи вирішили здатися. Після допиту в Одесі 40 затриманих ченців були відправлені до в’язниці, а інші були позбавлені духовного сану і заслані в різні області Російської імперії.
Основного керівника афонських заколотників-ім`яславцев (уся їхня провина лише в тому, що вони вірили, що ім’я Бога має якості Бога), отця Антонія Булатовича заслали у його родовий маєток до села Луциковка Лебединського повіту Харківської губернії. Булатович був дивовижною людиною, яскраве життя якої надихнуло Валентина Пікуля на написання «Гусара на верблюді», Ільфа і Петрова — на створення вигаданої історії про гусара-схимника Буланова, яку Остап Бендер розповідає у «Дванадцяти стільцях». Дитинство й останні роки Булатовича пройшли у родовому маєтку на Харківщині, юність — в … Ефіопії (куди він потрапив спочатку як член російської місії Червоного Хреста, а потім став довіреною особою імператора Ефіопії), а зрілі роки — у Греції та на Афоні. Поет та мандрівник Микола Гумільов з дитинства захоплювався африканськими експедиціями Булатовича й був першим, хто зміг повторити ефіопський маршрут Булатовича.
Саме з Одеси Гумільов через Стамбул відплив в Абіссінію (Ефіопію), де познайомився з імператором Хайле Селассіє I, якого прихильники растафаріанства вважають втіленням Господа — Джа.
Осколки побуту еллінів виставлені для огляду у виносної філії Археологічного музею «Вікно в історію» навпроти готелю «Лондонський» (Приморський бульвар, 11). Зверніть увагу на безліч раковин від равликів — і нинішні греки, як і французи, із задоволенням їдять равликів. Я ось що ще думаю: якщо жінка на кораблі — до біди, значить, аргонавти шукали собі пару виключно на березі, в тому числі — і на нашому березі. А значить, ми, одесити, — усі трішки греки. І ще трішки археологи. А ось справжній археолог Андрій Добролюбський запевняє: «На бульварі знаходиться археологічний Клондайк». І цей «Клондайк» на Приморському (точніше — під Приморським) — єдиний античний пам’ятник Північно-Західного Причорномор’я, що зберіг сліди походу персидського царя Дарія на місцевих скіфів. «Це єдиний випадок, — пише Андрій Олегович, — коли, образно кажучи, вдалося схопити Дарія за бороду …».
До речі, залишки античної попередниці Одеси виявили тут ще у 20-х роках XIX століття одеський італієць Франц Боффо та українець-одесит Юрій Дмитренко, архітектори «Лондонської», яка — і сама історія.
Осколки побуту еллінів виставлені для огляду у виносної філії Археологічного музею «Вікно в історію» навпроти готелю «Лондонський» (Приморський бульвар, 11). Зверніть увагу на безліч раковин від равликів — і нинішні греки, як і французи, із задоволенням їдять равликів. Я ось що ще думаю: якщо жінка на кораблі — до біди, значить, аргонавти шукали собі пару виключно на березі, в тому числі — і на нашому березі. А значить, ми, одесити, — усі трішки греки. І ще трішки археологи. А ось справжній археолог Андрій Добролюбський запевняє: «На бульварі знаходиться археологічний Клондайк». І цей «Клондайк» на Приморському (точніше — під Приморським) — єдиний античний пам’ятник Північно-Західного Причорномор’я, що зберіг сліди походу персидського царя Дарія на місцевих скіфів. «Це єдиний випадок, — пише Андрій Олегович, — коли, образно кажучи, вдалося схопити Дарія за бороду …».
До речі, залишки античної попередниці Одеси виявили тут ще у 20-х роках XIX століття одеський італієць Франц Боффо та українець-одесит Юрій Дмитренко, архітектори «Лондонської», яка — і сама історія.