Колоритні двори Одеси відомі не менше одеського театру Опери чи пам’ятника Дюку. І хоча їх не назвеш «візитками» міста, саме в старих двориках Молдаванки та Пересипу ще живе дух тієї Одеси, котру люблять мільйони. Поки що живе. Причому, на колись козацькому Пересипу можна навіть відчути дух Хаджибея, котрий наші чорноморські козаки брали штурмом не один раз, але взяли назавжди — у спільному штурмі разом з солдатами удачі де Рібаса 12 вересня 1789 року. Вони дуже фото- та кіногенічні, ці старенькі дворики з білизною та мурами з ракушняку, і за це їх люблять художники, фотографи та кіношники. В них часто декілька входів-виходів (т.з. двори-протяги), і за це їх полюбляють злодії та всілякі шахраї.
Є інші двори — ті, що зберегли свою колишню красу та розкіш — у центрі. В них живуть «замріяні коти» та хлопчик, що обіймає рибу, а в «будинку щастя» на радість мешканцям усього двору звили гніздо співочі птахи (такі нечисленні міські садиби збереглися на Буніна та Маразлієвської). Є двори-анекдоти, двори, що зберігають таємниці. Двори, котрим залишилось зовсім нічого — двори, які чекають перед знесенням свого Карло Боссолі, луганчанина (у сенсі, швейцарця з Лугано:)), що здобув європейської слави «допитливого репортера у живопису». Живучи в Одесі під заступництвом графа Воронцова, він застав та встиг намалювати руїни Хаджибея. То було колоритне місто, королівський порт — на хвилиночку, як кажуть в Одесі! А з приводу шахраїв від історії, що вкрали в Одеси не хвилинку, а цілі століття — то вам сюди: mysliwiec.livejournal.com/1987421 Перша згадка про Одесу-Хаджибей-Кочубеєв-Коцубієв датується 19 травня 1415 року. ЇЇ автор — видатний польський історик Ян Длугош. У своїй багатотомній праці «Хроніки славного королівства Польщі» він так описує цю подію: «Крім того, в той час прибули до короля польського Владислава посли патріарха та імператора грецького з листами й запечатаними документами, які їх засвідчували, вони повідомили королю про те, що турки їх всіляко мучили й гнобили, та просили тільки надати їм допомогу зерном.
Король Владислав, у святому співчутті, побажав прийти їм на допомогу в складній ситуації, надав запитування про кількість зерна і визначив, що отримати його вони зможуть в його королівському порту Качубійов». Вперше нова назва міста — Одеса — засвітилося в одному з чергових указів «Про закладання Вознесенської губернії» як «Одесса, татарами Гаджибей именуемый» (січень 1795 року). Словом, ласкаво просимо в «королівські» двори старої Одеси! А Боссолі, повернувшись додому, став разом з Гарібальді боротися за об’єднання Італії. Декотрі гарібальдійці, як дід відомого одеського кіно- та театрального композитора Антоніо Спадавеккіа, втекли від переслідувань в Одесу, але це вже зовсім інша історія…
Пушкінська спочатку називалася Італійською. Не дивно, що у дворі на Пушкінській, 12 в Одесі є «вікно в Європу». З’явилося воно там задовго до безвізу та навіть раніше його обіцянок. Одесити — морський народ, та навіть у часи Залізної Завіси закордон для жителів Чорноморської Перлини був значно ближче, ніж для іншого населення 1/6 суші.
Одеські художники Ірина Карзанова та Алик Мєрзоєв постаралися у Дворику Мистецтв, як прозвали це місце у народі, на славу: окрім євро-вікна з видом на Ейфелеву вежу та Тріумфальну арку в Парижі, гість може помилуватися чисто одеською рибалкою Сонею, місцевими котами, чайками-мартинами над морем та навіть зозулею, що живе у старовинному годиннику.
Зозуля-зозуля, скільки ще цікавих дворів в цьому морському місті, де не тільки художники – мариністи, а й навіть архітектори? Див. двір — «подарунок» на Софіївській, 21 у будинку, що належав Демосфену Мазірову. Архітектор Мазіров, племінник Айвазовського, сам і збудував його для себе.
Пушкінська спочатку називалася Італійською. Не дивно, що у дворі на Пушкінській, 12 в Одесі є «вікно в Європу». З’явилося воно там задовго до безвізу та навіть раніше його обіцянок. Одесити — морський народ, та навіть у часи Залізної Завіси закордон для жителів Чорноморської Перлини був значно ближче, ніж для іншого населення 1/6 суші.
Одеські художники Ірина Карзанова та Алик Мєрзоєв постаралися у Дворику Мистецтв, як прозвали це місце у народі, на славу: окрім євро-вікна з видом на Ейфелеву вежу та Тріумфальну арку в Парижі, гість може помилуватися чисто одеською рибалкою Сонею, місцевими котами, чайками-мартинами над морем та навіть зозулею, що живе у старовинному годиннику.
Зозуля-зозуля, скільки ще цікавих дворів в цьому морському місті, де не тільки художники – мариністи, а й навіть архітектори? Див. двір — «подарунок» на Софіївській, 21 у будинку, що належав Демосфену Мазірову. Архітектор Мазіров, племінник Айвазовського, сам і збудував його для себе.
Воронцовський провулок — одне з найбільш популярних місць міста і серед туристів, і серед кіношників.
Головна пам’ятка цього вигнутого дугою провулка називається «Самий тонкий будинок». Щоб стати добровільною жертвою оптичного обману, треба йти повільно, поглядаючи направо (якщо ви рухаєтесь від Воронцовського палацу).
Пройдіть на пару кроків далі будинку № 4… Тільки не дивуйтеся так руйнівно голосно: так, від будинку залишилася лише стіна. Може бути, саме чийсь громовий вигук зніс усе інше. У всякому разі, є версія, що настільки руйнівним виявився «Чарівний голос Джельсоміно», що знімали (фільм, зрозуміло) тут, у провулку. Якщо продовжити версію, то цілком можна припустити, що гучна «мова Італії златої» стала одною з причин руйнування турецької фортеці: у 1794-му (рік заснування Одеси) на місці Воронцовського провулка ще були стіни Єні-Дуньї. Тому-то він і дугообразний. До речі, ви йдете по асфальту, що здається вам цілком природним. А між тим асфальт тут з’явився аж у 1836-му, першим у Росії! Але до будинку-стіни знаходиться ще щось цікаве. При виході з палацу Воронцова впадає у вічі двоповерхова кругла будівля, причому 2-й поверх його — просто крихітний. Це тому, що там жила «чернь», а під нею — коні. Тепер на місці графських стаєнь — міський хореографічний центр (Воронцовський провулок, 2).
Обійдемо його з лівого боку. Та, озирнувшись на всі боки, пірнемо у вузькі ворота. «Один за усіх, та усі за одного!» — знайомий девіз не раз звучав у цих стінах на знімання безсмертних мушкетерів. Відчуйте себе лихим д’Артаньяном, що йде від гонитви, чи Констанцією, що вивертається від рогів обдуреного чоловіка. Потайний хід звідси приведе вас на Військовий узвіз — під щонайдовший з пішохідних та «той, що підстрибує» Тещин міст. Тут сотні закоханих повісили замки, що якби зберігають їх почуття (с написами типу «Діма+Сіма=lоvе»). Ключ від замка належить кидати вниз, так що будьте обережні. До речі, тут же, на Військовому узвозі, закінчується і підземний хід з Воронцовського палацу. Тільки він ще більш потайний — навіть не шукайте. Коли є бажання та час — відвідайте абсолютно не секретний «Музей Вогню» під Тещиним мостом.
Воронцовський провулок — одне з найбільш популярних місць міста і серед туристів, і серед кіношників.
Головна пам’ятка цього вигнутого дугою провулка називається «Самий тонкий будинок». Щоб стати добровільною жертвою оптичного обману, треба йти повільно, поглядаючи направо (якщо ви рухаєтесь від Воронцовського палацу).
Пройдіть на пару кроків далі будинку № 4… Тільки не дивуйтеся так руйнівно голосно: так, від будинку залишилася лише стіна. Може бути, саме чийсь громовий вигук зніс усе інше. У всякому разі, є версія, що настільки руйнівним виявився «Чарівний голос Джельсоміно», що знімали (фільм, зрозуміло) тут, у провулку. Якщо продовжити версію, то цілком можна припустити, що гучна «мова Італії златої» стала одною з причин руйнування турецької фортеці: у 1794-му (рік заснування Одеси) на місці Воронцовського провулка ще були стіни Єні-Дуньї. Тому-то він і дугообразний. До речі, ви йдете по асфальту, що здається вам цілком природним. А між тим асфальт тут з’явився аж у 1836-му, першим у Росії! Але до будинку-стіни знаходиться ще щось цікаве. При виході з палацу Воронцова впадає у вічі двоповерхова кругла будівля, причому 2-й поверх його — просто крихітний. Це тому, що там жила «чернь», а під нею — коні. Тепер на місці графських стаєнь — міський хореографічний центр (Воронцовський провулок, 2).
Обійдемо його з лівого боку. Та, озирнувшись на всі боки, пірнемо у вузькі ворота. «Один за усіх, та усі за одного!» — знайомий девіз не раз звучав у цих стінах на знімання безсмертних мушкетерів. Відчуйте себе лихим д’Артаньяном, що йде від гонитви, чи Констанцією, що вивертається від рогів обдуреного чоловіка. Потайний хід звідси приведе вас на Військовий узвіз — під щонайдовший з пішохідних та «той, що підстрибує» Тещин міст. Тут сотні закоханих повісили замки, що якби зберігають їх почуття (с написами типу «Діма+Сіма=lоvе»). Ключ від замка належить кидати вниз, так що будьте обережні. До речі, тут же, на Військовому узвозі, закінчується і підземний хід з Воронцовського палацу. Тільки він ще більш потайний — навіть не шукайте. Коли є бажання та час — відвідайте абсолютно не секретний «Музей Вогню» під Тещиним мостом.
Відомий з пісень Костя-моряк — не єдиний, хто керував шаландою в Одесі. Поет Едуард Багрицький не дасть збрехати:
По рыбам, по звездам
Проносит шаланду:
Три грека в Одессу
Везут контрабанду.
На правом борту,
Что над пропастью вырос:
Янаки, Ставраки, Папа Сатырос.
А ветер как гикнет,
Как мимо просвищет,
Как двинет барашком
Под звонкое днище,
Чтоб гвозди звенели,
Чтоб мачта гудела:
«Доброе дело! Хорошее дело!»
Чтоб звезды обрызгали Груду наживы:
Коньяк, чулки И презервативы…
Одеський грек Кіріак Костанді контрабандою не займався. Та рибалкою, як його однофамілець Микола Констанді (друг закоханого в Одесу письменника Купріна), не був. До історії Кіріак Костанді увійшов як один з зачинателем цілої Одеської школи живопису. Талановитий художник та педагог, який працював в Одеському художньому училищі, він виховав цілу плеяду самобутніх живописців. Один з яких (теж грек, купець, який, як то кажуть, таки грішив перепродажем контрабанди), та подарував Костанді квартиру в цьому дворі (вул. Пастера, 46). Костанді досі живе тут — але у вигляді пам’ятника.
Відомий з пісень Костя-моряк — не єдиний, хто керував шаландою в Одесі. Поет Едуард Багрицький не дасть збрехати:
По рыбам, по звездам
Проносит шаланду:
Три грека в Одессу
Везут контрабанду.
На правом борту,
Что над пропастью вырос:
Янаки, Ставраки, Папа Сатырос.
А ветер как гикнет,
Как мимо просвищет,
Как двинет барашком
Под звонкое днище,
Чтоб гвозди звенели,
Чтоб мачта гудела:
«Доброе дело! Хорошее дело!»
Чтоб звезды обрызгали Груду наживы:
Коньяк, чулки И презервативы…
Одеський грек Кіріак Костанді контрабандою не займався. Та рибалкою, як його однофамілець Микола Констанді (друг закоханого в Одесу письменника Купріна), не був. До історії Кіріак Костанді увійшов як один з зачинателем цілої Одеської школи живопису. Талановитий художник та педагог, який працював в Одеському художньому училищі, він виховав цілу плеяду самобутніх живописців. Один з яких (теж грек, купець, який, як то кажуть, таки грішив перепродажем контрабанди), та подарував Костанді квартиру в цьому дворі (вул. Пастера, 46). Костанді досі живе тут — але у вигляді пам’ятника.
Де-де, а на Ніжинській цікавостей достатньо. Між будинком №16, де мешкав Лев Славін, автор «Інтервенції» та сценарію фільму «Два бійці» (в якому одесит Аркадій Дзюбін у виконанні неодесита Марка Бернеса співав «Шаланди, повні кефалі») та будинком №36 по Ніжинській, де відоме своїми московськими та паризькими літературними салонами сімейство Цетліних приймало тут і Івана Буніна, і Максиміліана Волошина, причому останній намірився організувати у Цетліних гуртожиток поетів та поетес, знаходиться Будинок № 30, у дворі якого живуть .. гімназисти та більш старша різноманітна публіка. Таких майстрових скульптур (звичайно, мова про скульптури), які стоять у дворі будинку № 30 на Нежинській, в усій Одесі навіть близько немає.
Де-де, а на Ніжинській цікавостей достатньо. Між будинком №16, де мешкав Лев Славін, автор «Інтервенції» та сценарію фільму «Два бійці» (в якому одесит Аркадій Дзюбін у виконанні неодесита Марка Бернеса співав «Шаланди, повні кефалі») та будинком №36 по Ніжинській, де відоме своїми московськими та паризькими літературними салонами сімейство Цетліних приймало тут і Івана Буніна, і Максиміліана Волошина, причому останній намірився організувати у Цетліних гуртожиток поетів та поетес, знаходиться Будинок № 30, у дворі якого живуть .. гімназисти та більш старша різноманітна публіка. Таких майстрових скульптур (звичайно, мова про скульптури), які стоять у дворі будинку № 30 на Нежинській, в усій Одесі навіть близько немає.
У Греції, кажуть, є усе. А в Одесі є і Греція, як ви вже переконались, і Італія зі Швейцарією, та навіть Лівія.
Коблевська вулиця, якою ми йдемо, починається від Нового ринку. У це важко повірити, але ще у третій чверті позаминулого століття тут, на Новому ринку, можна було купити верблюда, не кажучи вже про мулів та віслюків! Вервечки екзотичних тварин тяглися сюди від Пересипу, яку називали «лівійською пустелею» за часті піщані бурі.
Але повернемося до наших … злодіїв. Ой, дворів. Вул. Коблівська, 40 — за цією адресою розташований досить витончений будинок з не менш цікавим двором. Особливо цікаві балкони: зверніть увагу на еркери, які знизу підтримують напівкруглі виступи у формі морської мушлі. Скажімо за це спасибі архітекторам Феліксу Гонсіоровському родом з Луцька та луганчанину, в сенсі, уродженцю швейцарського Лугано, Георгію (Георгис, Джорджіо) Торічеллі. Скажімо «фе!» доморощеним «архітекторам», які понадстроїли ще один поверх, через що мушлі ризикують розсипати свої перлинки.
Ще більш різко висловимося на адресу тих, хто в ніч на 5 березня 2015 року підірвав тут, на Коблівській, 40, підвальне приміщення — чи то для того щоб насолити засілим там «правосекам», то чи для того, щоб ще раз налякати проукраїнського поета і філософа Бориса Херсонського, якого називають «совістю Одеси»: його квартиру в сусідньому будинку підірвали місяцем раніше. На щастя, в результаті вибуху ніхто з людей не постраждав, але були вибиті скла і пошкоджені кілька автомобілів у дворі будинку.
У Греції, кажуть, є усе. А в Одесі є і Греція, як ви вже переконались, і Італія зі Швейцарією, та навіть Лівія.
Коблевська вулиця, якою ми йдемо, починається від Нового ринку. У це важко повірити, але ще у третій чверті позаминулого століття тут, на Новому ринку, можна було купити верблюда, не кажучи вже про мулів та віслюків! Вервечки екзотичних тварин тяглися сюди від Пересипу, яку називали «лівійською пустелею» за часті піщані бурі.
Але повернемося до наших … злодіїв. Ой, дворів. Вул. Коблівська, 40 — за цією адресою розташований досить витончений будинок з не менш цікавим двором. Особливо цікаві балкони: зверніть увагу на еркери, які знизу підтримують напівкруглі виступи у формі морської мушлі. Скажімо за це спасибі архітекторам Феліксу Гонсіоровському родом з Луцька та луганчанину, в сенсі, уродженцю швейцарського Лугано, Георгію (Георгис, Джорджіо) Торічеллі. Скажімо «фе!» доморощеним «архітекторам», які понадстроїли ще один поверх, через що мушлі ризикують розсипати свої перлинки.
Ще більш різко висловимося на адресу тих, хто в ніч на 5 березня 2015 року підірвав тут, на Коблівській, 40, підвальне приміщення — чи то для того щоб насолити засілим там «правосекам», то чи для того, щоб ще раз налякати проукраїнського поета і філософа Бориса Херсонського, якого називають «совістю Одеси»: його квартиру в сусідньому будинку підірвали місяцем раніше. На щастя, в результаті вибуху ніхто з людей не постраждав, але були вибиті скла і пошкоджені кілька автомобілів у дворі будинку.
Пройти повз такого будинку-красеня знімальна група «Ліквідації» просто не змогла.
Трохи похмурий двір-колодязь, збудований на кінці XIX століття, теж вписався в естетику популярного фільму. Цей чотириповерховий будинок є найяскравішим представником так званого цегляного стилю в Одесі.
І одним з найбільших дохідних будинків, які коли-небудь будували в Чорноморській Перлині. Будинок, в якому по фільму жив старий-езотерик, як би налаштовує на містичний лад, змушуючи згадувати реальних езотериків з Одеси-мами.
Езотерик №1 — Жак Берж’є, він же Яків Бергер, кузен відомого фізика і теж одесита Георгія (Джорджа) Гамова. Берже знаменитий як співавтор нашумілої книги «Ранок магів» і алхімік, який спілкувався з легендарним Фулканеллі, і що зробив«алхімічні перетворення натрію в берилій». Після війни Жак-Яків, працюючи у французькій і англійській контррозвідці, познайомився з Яном Флемінгом, майбутнім автором «Агента 007». Берж’є стверджував, що саме він, а не інший одесит (Шломо Розенблюм, він же Сідней Рейлі) дав йому образ Джеймса Бонда.
Езотерик №2 — Фрідріх Юргенсон, так-так, теж одесит — автор книги «Радіоконтакт з потойбічним світом» і першовідкривач EVP-феномена (Electronic Voice Phenomenon), людина світу, що об’єднала вчених та теологів для досліджень паранормальних голосів на плівці. «Я народився на початку століття в Одесі на Чорному морі, — пише Юргенсон у своїх спогадах. — Мої батьки були уродженцями Прибалтики, мій батько був лікарем. В даний час я є громадянином Швеції. До цього мені двічі довелося міняти громадянство в зв’язку з політичними змінами, які відбулися в 1917 році. У дитинстві я відвідував німецьку школу в Росії, і моє дитинство було щасливим і гармонійним, поки Перша світова війна не завдала нищівного удару по нашому сімейному вогнищу. Навіть бувши дитиною, я відчув її наслідки.
Однак справжня буря почалася із проведеною за цим Російською революцією, яка показала своє справжнє обличчя під час трьох років громадянської війни … Дослідження голосів на плівці — це найбільша пригода в наші дні, його ризики прораховані й контрольовані. Напевно, це найзначніша діяльність, в яку ми можемо бути залучені. І нехай іскра того ентузіазму, з яким була написана ця книга, запалить читача, і він з вдячністю підніме свій погляд до зірок, впевнений в тому, що ми не зникнемо, навіть якщо залишимо цей світ». На подвір’ї — особлива акустика, тому захоплюйтеся не надто голосно. Між іншим, в сусідній будівлі (тоді це був Палац Піонерів) пробував свої вокальні сили Віталій Грачов — майбутня зірка на ім’я Вітас.
Пройти повз такого будинку-красеня знімальна група «Ліквідації» просто не змогла.
Трохи похмурий двір-колодязь, збудований на кінці XIX століття, теж вписався в естетику популярного фільму. Цей чотириповерховий будинок є найяскравішим представником так званого цегляного стилю в Одесі.
І одним з найбільших дохідних будинків, які коли-небудь будували в Чорноморській Перлині. Будинок, в якому по фільму жив старий-езотерик, як би налаштовує на містичний лад, змушуючи згадувати реальних езотериків з Одеси-мами.
Езотерик №1 — Жак Берж’є, він же Яків Бергер, кузен відомого фізика і теж одесита Георгія (Джорджа) Гамова. Берже знаменитий як співавтор нашумілої книги «Ранок магів» і алхімік, який спілкувався з легендарним Фулканеллі, і що зробив«алхімічні перетворення натрію в берилій». Після війни Жак-Яків, працюючи у французькій і англійській контррозвідці, познайомився з Яном Флемінгом, майбутнім автором «Агента 007». Берж’є стверджував, що саме він, а не інший одесит (Шломо Розенблюм, він же Сідней Рейлі) дав йому образ Джеймса Бонда.
Езотерик №2 — Фрідріх Юргенсон, так-так, теж одесит — автор книги «Радіоконтакт з потойбічним світом» і першовідкривач EVP-феномена (Electronic Voice Phenomenon), людина світу, що об’єднала вчених та теологів для досліджень паранормальних голосів на плівці. «Я народився на початку століття в Одесі на Чорному морі, — пише Юргенсон у своїх спогадах. — Мої батьки були уродженцями Прибалтики, мій батько був лікарем. В даний час я є громадянином Швеції. До цього мені двічі довелося міняти громадянство в зв’язку з політичними змінами, які відбулися в 1917 році. У дитинстві я відвідував німецьку школу в Росії, і моє дитинство було щасливим і гармонійним, поки Перша світова війна не завдала нищівного удару по нашому сімейному вогнищу. Навіть бувши дитиною, я відчув її наслідки.
Однак справжня буря почалася із проведеною за цим Російською революцією, яка показала своє справжнє обличчя під час трьох років громадянської війни … Дослідження голосів на плівці — це найбільша пригода в наші дні, його ризики прораховані й контрольовані. Напевно, це найзначніша діяльність, в яку ми можемо бути залучені. І нехай іскра того ентузіазму, з яким була написана ця книга, запалить читача, і він з вдячністю підніме свій погляд до зірок, впевнений в тому, що ми не зникнемо, навіть якщо залишимо цей світ». На подвір’ї — особлива акустика, тому захоплюйтеся не надто голосно. Між іншим, в сусідній будівлі (тоді це був Палац Піонерів) пробував свої вокальні сили Віталій Грачов — майбутня зірка на ім’я Вітас.